Operation Asfalt
a.k.a. Sleep Deprivation Tour 2010
a.k.a. Sleep Deprivation Tour 2010
Det var ett tag sedan jag gav blod nu, det har liksom aldrig riktigt klaffat med schemaläggningen. Men så idag när jag skjutsade Sophie-Proppe till dagis såg jag att en blodbuss hade slagit upp läger utanför skatteverket. På väg tillbaka stannade jag till med jonnen och såg att de öppnade om bara 10 minuter.
Har haft fullt upp sista tiden med att göra ny hemsida till vårt lilla filmgäng, Bulk Productions. Har även lagt en del möda på att samla alla filmer vi har gjort (som fortfarande existerar vill säga), digitalisera det som var pre-historiskt och sedan lägga upp på nämnda hemsa.
Iquell kommer Martinez ner medelst flygmaskin! Skall hämta honom på de flajplats och sen skall det lekas i dagarna tre. Echt geil!
Eftersom många buss-lovers (Co-driver Niklas flickvän t.ex.) har börjat följa bloggen får jag skriva några rader om slutet på resan också. Closure.

Mayrhofen har en sjujävla massa liftsystem och för att underlätta har de ett häfte med olika ruttförslag beroende på känsla och smak. En av rutterna heter "Höhenmeterfresser Tour" (Höjdmetermumsarens rutt, fritt översatt) och går ut på att man på en dag betar av de flesta av de stora systemen på bägge sidorna dalen. Efter genomförd tur har man åkt 13000 vertikala meter (höjdmeter) på en och samma dag och om man lämnar in sitt digitala liftkort för verifikation kan man få ett diplom där det framgår vilken bragd man har utfört!
Jag har varit lite sugen på det där diplomet hela veckan, och igår tänkte jag göra ett försök. Flera av paxen hade också siktet inställt på rutten, men till skillnad från dem tänkte jag kasta om ordningen lite på systemet.
I går morse vid 7.15 hoppade jag ur sängen som den värsta ur-gök, och gjorde 50 snabba armhävningar med öppen balkongdörr. Sedan slank jag ner till frukosten för att därefter starta upp bussen i sedvanlig ordning. Ner med paxen till liften, hämta ut liftkort (och matkupong ännu en dag, minsann!) och upp på den lokala skidbussen som körde bort mig och Niklas till centrala Mayrhofen där liften upp på berget Ahorn fanns.
Klockan var väl runt 10 när jag kom igång på ett nattkallt berg med mycket skare och isfläckar. Solen stod i moln och kontrasterna var dåliga i backen. Jag klarade av berget på en timme ungefär, men var rejält trött i tassarna efter en brant valley run på hårt och buckligt underlag. Upp med liften på andra sidan dalen och sammanstrålade med Niklas som också tagit sig upp. Där käkade vi lunch och softade ett tag innan det var dax för mig att jaga vidare.
Eftermiddagen blev gradvis varmare och snön gick från hård till precis lagom till för mjuk och tung. Låren skrek av smärta i alla svarta och röda backar som den sadistiske rutt-designern hade inkluderat, och jag rök som en skorsten på väg upp i liftarna. Vid 14 kunde jag staplande ta mig på sista äggliften ner till dalen igen, totalt sönderkörd med ömmande fötter och spaka ben.
Nervöst gick jag fram till kassan. Samma kvinna. Försiktigt sköt jag fram liftkortet och mumlade att jag ville se om jag var berättigad till "Höhenmeterfresser-Urkund". Först utbrast hon att det kunde ju inte gå på ett gratiskort, men så ringde hon ett snabbt samtal och sedan log hon och skrev ut mitt eftertraktade diplom! Stolt som en kyrktupp hoppade jag och skuttade tillbaka till bussen. Det kom att visa sig att ingen annan hade klarat diplomet. Score!
Efter ett kort inköpsstopp på affären brummade vi upp på berget igen, och vår halvnelson till vändning gick nu nästan med förbundna ögon. Vanemänniska som jag är blev det förstås ångbastu igen, där jag kom i slang med tre ryssar. Med mer eller mindre dålig engelska från deras sida kom vi fram till att de jobbade med marknadsföring, marknadsföring och metallurgisk industri. När jag nyfiket frågade metallurgen vad för sorts metaller han pysslade med blev han tyst och introvert och stämningen sjönk i bastun. Jag låg på och tillslut yppade han att det handlade om järn i diverse rörformer. Jag vet inte om det är faux pas i ryssland att fråga mer specifikt om metaller eller om han skämdes över att "bara" jobba med järn, den rostigaste av alla metaller. Hursomhelst försökte jag lyfta stämningen igen genom att rabbla upp alla ord jag kunde på ryska, och då blev de glada igen. Vi var alla överens om att Österrike var ett toppenställe!
Bastusessionen avslutades med att ryssarna fick för sig att försöka "lura" termostaten till att ladda på mer ånga genom att spola kallvatten på de två termostaterna som satt på väggen. Det hängde nämligen en kallvattenslang inne i bastun, och metallurgen började spola så att det stänkte. Därefter riktade han strålen mot marknadsföraren som skrek rakt ut, varpå jag fick en släng av slangen. "Nekulturny" sa jag och gjorde sorti innan det gick överstyr.
Efter middagen ville paxen åka ner till Mayrhofen och gå på lokal, och vi hade kommit överens om att köra ner dem och sedan köra hem igen vid 23, på så sätt skulle dygnsvilan räcka till morgondagens avfärd. Det gick alla tiders även om bergvägen blev påtagligt smalare på natten när man inte såg vägrenarna i speglarna för att det var så mörkt. Man fick köra på känsla helt enkelt, och det gällde även inne i Mayrhofen där det var lite sporadiska husknutar och balkonger som stack ut farligt lågt ibland. Och det stora äventyret började ju när vi kom tillbaka vid halv tolv och skulle vända på bussrackarn i alpnatten. Det var nästan omöjligt att se någonting alls i speglarna, och i extrem krypfart med frekventa stopp för ett varv runt bussen för lägesuppdatering lyckades vi få doningarna på plats. Tur att vi inte har haft fler kvällskörningar helt enkelt. Nu skall det vara dagsljus veckan ut.
Idag - Glaciäråkning.